vrijdag 26 januari 2018

En, komt er een tweede?


Mijn standaardantwoord op deze vraag: ‘mijn hart zou ja zeggen, maar mijn verstand wint!’

Mijn ideaalbeeld? Een 4-tal kinderen: altijd een tafel vol, altijd leven in huis!

Maar niet in deze wereld... En niet met deze privésituatie.

Mijn weg om mama te worden was lang en hobbelig, er was een kans dat ik mezelf nooit mama zou kunnen noemen. Ik ben dus heel erg dankbaar dat ik alsnog deze rol kreeg, en nee, ik wil het lot niet uitdagen.

Toen kleine man een paar maanden oud was, kreeg ik regelmatig de vraag of er een broertje of een zusje zou komen. Ik probeerde gewoon zoveel mogelijk van mijn wonder te genieten;  ik stond er eigenlijk helemaal niet bij stil of er meer kindjes zouden komen. Ik was mama mogen worden van een geweldig kereltje, voor mij was die kous af.

Ik was wel gecharmeerd dat mensen mij in staat achten om meerdere kindjes groot te brengen!

En toen verhuisden we, was er ineens een extra kamer;  en daar was ook een klein stemmetje dat me vroeg waarom ik niet  voor een broertje of zusje zou gaan. Stomverbaasd was ik: want ik had wat ik zo graag wilde, waarom zou ik aan gezinsuitbreiding denken??

Ik speelde wel even met het idee, maar snel was duidelijk dat de rationele ik wint. 1 vraag is voldoende om mij met beide voeten op de grond te zetten: Wat als het een tweeling is? (en ja, ik word sowieso begeleid zwanger, dus er is een grotere kans op een meerling...)

Maar ook: wat als het een moeilijke zwangerschap is? Er loopt een aandachtvragende kleuter rond, ik ga fulltime werken, er moet een huishouden gerund worden? Ik kan het gewoon niet maken om ziek in de zetel te liggen? Wat als het een moeilijke baby is? Ik werd met kleine man keihard verwend, maar ik besef heel goed dat het ook anders kan. Slapeloze nachten? Een huilbaby? Een vermoeide kleuter? ...

En ergens ook: heb ik wel genoeg liefde voor een extra kindje? Waarschijnlijk is dat geen issue: er zijn zoveel gezinnen met meerdere kinderen, en ik heb nog veel liefde in mij. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik evenveel zou houden van een ander kindje... Ik heb het gevoel dat ik kleine man te kort zou doen: hij zou in elk geval zijn aandacht moeten delen, dat is hij niet gewoon. Maar zou ik het nieuwe kindje niet te weinig aandacht geven? Want ook dat prutsje zou moeten delen met kleine man...

Los van dat alles nog de praktische kant van een gezin met meerdere kinderen: kribbe en school, later hobby’s, opvang, studies... Kost ook allemaal geld, en misschien win ik ooit Win For Life, maar tot dan is er maar 1 inkomen.

En tot slot: ook fysiek was de weg om zwanger te worden best zwaar. Ik las ooit: 9 maanden zwanger, 9 maanden nodig om te ontzwangeren... Toen kleine man 2 werd had ik het gevoel mijn lichaam weer een beetje te herkennen... De impakt van de hormonen: echt niet te onderschatten. Ik weet dus niet of ik mijn lichaam die weg nog eens zou laten afleggen.

Ik weet het: voor alles een oplossing, sommigen vinden dit waarschijnlijk flauwe redenen om niet voor een extra kindje ten huize 28A te gaan; ieder zijn mening. Schreeuwt het stemmetje in mijn hoofd om aandacht, dan druk ik het in elk geval de kop in: wat mij betreft is ons gezinnetje goed zoals het is!

Kleine man en ik, we zijn een goed duo!

 
Kleine aanvulling: mocht kleine man ook iets te zeggen hebben: er zou waarschijnlijk wel nog een kleintje komen: hij is heel erg gefocust op babietjes de laatste tijd: mjn zus is zwanger, en het idee dat er een baby in de buik groeit vindt hij fantastisch! Elke ochtend wrijft hij dus over mijn buik en vraagt hij: “baby ?” (Nee jongen, zo eenvoudig is het echt niet... ;-) ) Laatst kwam hij bij mij zitten en zei hij ineens: “Mama, mij ook zusje” (ook dat ligt al vast... J )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dè man in kleine man

Kleine man groeit op bij zijn mama. Verder heeft hij een goede band met oma, met zijn meters, met vele tantes,... Natuurlijk zijn er ook ma...